Actualités

Hogeschool opent educatieve escaperoom voor zorgprofessionals

09/02/2023

Nieuw: een escaperoom waar zorgberoepen zoals verpleegkundigen hun kennis over EBP in de praktijk kunnen brengen. Ontworpen en ontwikkeld door het Expertisecentrum Health Innovation van de Hogeschool UCLL.

De nieuwe escaperoom, die sinds september 2022 in gebruik is, is uitgewerkt door onderzoekers Laura Verbeyst, Erika Vanhauwaert en Ellen Westhof. Ze creëerden een setting voor groepjes van drie tot zes spelers die een concrete casus krijgen over de ziekte van Parkinson. In een kamer die is aangekleed als consultatieruimte met te ontdekken escaperoom props, staan verschillende verborgen hints en ook een ladekast met een hangslot op alle lades, waarin opdrachten zitten. Om de codes van de sloten te kunnen kraken, moeten de deelnemers de principes van evidence-based practice (EBP) toepassen. Het spel duurt in totaal 70 minuten, waarna de deelnemers eventueel nog een aanvullende EBP-training krijgen aan de hand van de casus.

Multidisciplinaire insteek

De researchers mikken met hun escaperoom vooral op multidisciplinaire teams. ‘Dat vinden wij ideaal omdat zorgverleners sowieso met verschillende disciplines samenwerken’, legt Laura Verbeyst uit. ‘Daarom zijn we voorstander van spelteams waarin bijvoorbeeld zowel verpleegkundigen zitten als diëtisten, mondhygiënisten, artsen en andere zorgberoepen. Het maakt de ervaring extra leerrijk.’ Opslaan Reacties 0 Delen Nieuw: een escaperoom waar zorgberoepen zoals verpleegkundigen hun kennis over EBP in de praktijk kunnen brengen. Ontworpen en ontwikkeld door het Expertisecentrum Health Innovation van de Hogeschool UCLL. 

Van theorie naar praktijk

De educatieve escaperoom van UCLL koppelt de theorie dus op een leuke manier aan de praktijk, wat voor een onderwerp als EBP ook nodig was, aldus de researchers. ‘We zijn al veel langer bezig met het ontwikkelen van innovatieve methodes om EBP aan te leren, omdat het vaak als moeilijk wordt ervaren. Het is belangrijk om EBP heel concreet te maken’, vertelt Erika Vanhauwaert. ‘Door ‘gamification’ – de spelaanpak – maken we het onderwerp minder theoretisch. Daarom vertrekken we vanuit een concrete casus die de deelnemers alleen kunnen oplossen door EBP correct toe te passen.’

Voor studenten en professionals

Het doel is uiteindelijk een meer kwalitatieve zorg voor de patiënt. Gezien het belang van EBP voor de patiëntenzorg, wil UCLL de educatieve escaperoom vast verankeren in bacheloropleidingen zoals verpleegkunde en voedings- en dieetkunde. Voor verpleegkundigen en andere professionals uit het werkveld is de ervaring ook geschikt als teambuilding. ‘Beide doelgroepen reageerden al in de testfase enthousiast’, zegt Erika Vanhauwaert. ‘Het werkveld krijgt via de escaperoom een opfrissing of extra opleiding rond EBP. Bovendien is de aanpak de voorbije jaren ook gewijzigd naar meer gebruik van richtlijnen, dus het blijft altijd nuttig om je kennis te toetsen en te updaten.’

Gamification is hot

Gamification en escaperooms zijn duidelijk bezig aan een opmars in de zorgsector. Vooral de jonge generatie verpleegkundigen voelt zich erg vertrouwd met technologie. De wereld verandert snel, vandaar ook dat de onderzoekers deels afstappen van de klassieke onderwijsmethodes en werkvormen, en nieuwe mogelijkheden verkennen. Intussen bestaan in de zorg al verschillende escaperooms rond specifieke thema’s. Zo liet het Gentse AZ Sint-Lucas zelf een escaperoom bouwen rond patiëntveiligheid. Het ziekenhuis mikt daarmee op alle medewerkers, van schoonmaak tot directie. ‘De meeste escaperooms in de zorg zijn gelinkt aan één thema’, stelt Ellen Westhof. ‘Wij zijn vertrokken van een theoretische achtergrond waarbij de zorgprofessionals echt hun kennis moeten toepassen.’

Toekomstplannen

Voor de onderzoekers van UCLL is de EBP-escaperoom een eerste stap naar meer. ‘We willen op termijn de escaperoom ook graag aanbieden als een online spel dat je van huis uit kunt spelen. Daarnaast willen we nog meer casussen uitwerken, bijvoorbeeld rond (post)covid-19 richtlijnen. Zo kunnen deelnemers het thema kiezen dat het best aansluit bij hun werking.’

Meer info?

De escaperoom van UCLL is voor iedereen aan te vragen als navorming via https://research-expertise.ucll.be/nl/navormingen/de-ebp-escaperoom-op-maat of te bespreken op maat via hill@ucll.be. Je kunt de escaperoom ook volgen via instagram: ucll_ebp_escaperoom

Dit is een artikel van nursing.be